واشبورد چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟

پدیده واشبورد

واشبورد چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد، موضوع این مقاله است که به صورت اختصاصی و مفصل به پاسخ آن خواهیم پرداخت. چسب‌هایی که در بین یک لاینر و فلوت قرار داده می‌شود تا این دو ورق به هم بچسبند در صورتی که بیش از حد حالت مایع داشته باشند و به بخش‌های جانبی قله کنگره‌ها ادامه پیدا کنند، پدیده واشبورد رخ می‌دهد. با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه کنیم.

پدیده واشبورد (washboard) و علت ایجاد آن روی ورق کارتنی

ورق های کارتنی از لایه‌های مختلف لاینر و فلوت تولید می‌شوند. این لایه ها با چسب‌های مخصوصی به هم متصل می گردند. در بخش‌هایی که کنگره‌های فلوت‌ها در تماس مستقیم با لاینر قرار نمی‌گیرند اتصال و چسبندگی بین آن‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر بخش‌هایی که بین فلوت‌ها و لاینرها اتصال وجود دارد از ناحیه بیرونی به شکل خطول موازی مشاهده می‌شوند. به این پدیده واشبورد می‌گویند.

بیشتر بخوانید: فلوت و لاینر کارتن چیست و علت نیاز به آنها در کارتن‌لایه دار

علت شکل‌گیری این حالت روی انواع ورق کارتن این است که ضخامت لاینرها کم بوده و به راحتی تغییراتی که زیر آن ها و در ناحیه اتصال‌شان با فلوت‌ها ایجاد شده، قابلیت تشخیص است. از دیگر عللی که در بروز این مساله نقش دارند:

  1. افزایش حالت مایع بودن در چسب و جاری شدن آن در بخش‌های کناری کنگره‌های فلوت
  2. استفاده بیش از حد چسب در اتصال لاینر و فلوت

این پدیده چه تاثیری بر ظاهر جعبه بسته بندی دارد؟

هنگام تولید جعبه های کارتنی، در صورتی که این پدیده یعنی واشبورد روی آن‌ها نمای واضح‌تری داشته باشد، سطح صاف روی جعبه از بین خواهد رفت. در واقع شما به وضوح می‌توانید واشبورد یا رد-رد بودن سطح ورق کارتنی را ببینید.

همین مساله باعث می‌شود که طراحی‌های روی جعبه بسته بندی تحت تاثیر خطوط موازی یا رد-رد های روی ورق های کارتنی قرار گیرند. در نتیجه از زیبایی طراحی ها کاسته شده و یکدستی سطح جعبه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در اثر پدیده واشبورد کیفیت ظاهری و طراحی بسته بندی کاهش پیدا می‌کند و ظرافت و کیفیت تولید را زیر سوال می‌برد.

چگونه می‌توان بر واشبورد غلبه کرد؟

چگونه می‌توانیم ورق های لاینر و فلوت را به هم بچسبانیم تا حالت واشبورد یا رد-رد روی ورق‌های کارتنی ایجاد نشود؟.

برخی از تولید کننده‌ها به دنبال این هستند که راهی برای رهایی از این پدیده بیابند تا بعد از روند تولید با نارضایتی مشتریان مواجه نشوند. در این موارد زمانی که شما بتوانید علل این موضوع را در ذهن داشته باشید و در حین تولید آن‌ها را برطرف کنید این پدیده رخ نخواهد داد.

برای مثال:

  • از کاغذ و مقوا با کیفیت و با گرماژ مناسب برای تولید انواع ورق های کارتنی کمک بگیرید.
  • از چسب های مناسب و با کیفیت برای تولید ورق های کارتنی و اتصال لاینرها به فلوت‌ها استفاده کنید.
  • روند اتصال آن‌ها را در دستگاه‌هایی مدرن و با سیلندرهای استاندارد انجام دهید تا نحوه اتصال به طور کامل انجام شود.

خواندنی: انواع چسب در کارتن سازی/سدیم سیلیکات/نشاسته/ام (M)

خاتمه

واشبورد یکی از پدیده‌های طبیعی است که در مواردی روی سطح جعبه های بسته بندی کارتنی ایجاد می‌گردد. برای اینکه این پدیده نمای زیبایی روی بسته بندی ها ایجاد نمی‌کند و جذابیت طراحی ها را کاهش می‌دهد، بهتر است که با یکسری تکنیک‌ها از بروز آن جلوگیری کرد.

[ثبت امتیاز]
این نوشته در کاغذ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *